شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ | | معلم -
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، شهابالدين غندالي روز شنبه در نشست خبري اظهار كرد: ذخيره صندوق فرهنگيان در سال 92 حدود 60 هزار ميليارد ريال بود.
وي با بيان اينكه صندوق بابت پنج درصد مصوبه مجلس از دولت بالغ بر هفت هزار ميليارد ريال طلب دارد، افزود: براي دريافت اين مبلغ، طرح شكايت به ديوان عدالت اداري ارائه شده است.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار كرد: صندوق 20 سال است كه فعاليت خود را آغاز كرده و اگر قرار باشد آن را به نقد بگذارند، حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.
غندالي گفت: در برنامه دوم توسعه، آموزش و پرورش موظف به تأسيس صندوق ذخيره فرهنگيان شد تا فرهنگيان شاغل به عضويت صندوق درآمده و برابر پنج درصد از حقوق و مزاياي ماهانه آنها كسر و به اين صندوق واريز شود و در مقابل معادل آن از سوي دولت در بودجه ساليانه اختصاص داده شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در تدوين قانون پنجم توسعه تشخيص داده شد كه به اختصاص سهم دولت نيازي نيست و اين موضوع در قانون برنامه پنجم لحاظ نشد و اكنون دولت اعلام مي كند از ابتداي سال 90 تكليفي براي تخصيص سهم به صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد.
غندالي افزود: فلسفه صندوق ذخيره فرهنگيان اين است كه اگر 100 تومان فرد پرداخت كند، 100 تومان نيز توسط دولت پرداخت شود و جذابيت صندوق به همين موضوع است.
وي بيان كرد: تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه تكليف كرده كه دولت بايد سهم خود را پرداخت كند و براين اساس نامهاي براي معاون اول رييس جمهوري ارسال شد تا از معاونت حقوقي رياست جمهوري پيگيري و سهم صندوق ذخيره از منابع مالي دولت تامين شود اما پاسخي دريافت نشد.
غندالي در ادامه با اشاره به اينكه هم اكنون نرخ بازدهي اين صندوق 26درصد است گفت: برنامه بعدي صندوق پيگيري سودآوري است. منابع مالي صندوق ذخيره فرهنگيان اكنون از محل واريزي اعضا، سهم دولت، واريزي داوطلبانه فرهنگيان عضو، وجوه تأمين شده از بانكها و اشخاص حقيقي و حقوقي البته با تأييد هيات امنا تأمين ميشود.
وي افزود: امسال چهار هزار و 500 ميليارد ريال به بازنشستگان خارج شده از صندوق پرداخت شد، در حالي كه ورود اعضا ماهانه 170 ميليارد ريال بود و با توجه به درصد دولت در هر ماه بالغ بر 380 ميليارد ريال بابت خروجيها از صندوق پرداخت مي شود.
وي گفت: براي باقيماندن بازنشستگان در صندوق معادل سرمايه آنها وام دو درصدي در اختيارشان قرار ميدهيم تا در صندوق باقي بمانند و 30 درصد آنها استمرار عضويت را پذيرفته و موفق به دريافت وام دو درصدي شدهاند.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اضافه كرد: اولين اولويت در اساس نامه صندوق ذخيره فرهنگيان توليد و افزايش سرمايه و ثروت براي تقويت توان مالي و معيشتي اعضا در دوران بازنشستگي است و دومين اولويت ارائه خدمات حداقلي در حين خدمت است. يعني به جز آنكه در پايان بازنشستگي به افراد سود پرداخت ميشود، در حين خدمت نيز به آنها خدمات رفاهي و تسهيلات ارائه شود كه اين بند در سال 92 به اساسنامه سازمان اضافه شد.
غندالي افزود: بهره وري مطلوب از سپرده گذاري اعضا و تشويق فرهنگيان شاغل و بازنشسته به فعاليتها از جمله مأموريتهاي بعدي صندوق ذخيره فرهنگيان است و معتقديم اين صندوق زماني به سود پايدار ميرسد كه برنامه استراتژي بلند مدت داشته باشد كه تاكنون در صندوق وجود نداشت.
وي گفت: در دولت گذشته سه هزار ميليارد ريال سهام به صندوق ذخيره اعطا شد كه اين سهام دامنه فعاليت صندوق را متفاوت كرد كه در حوزه هاي مختلف از جمله پتروشيمي، معدن و دام بابت بدهي دولت به صندوق اعطا شد. اما به دليل آنكه فرصت برنامه ريزي در آن زمان وجود نداشت و موج بازنشستگيها افزايش يافت، برخي سهام مناسب فروخته شد تا سود فرهنگيان بازنشسته پرداخت شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار كرد: يكي از برنامه هاي صندوق در زمان مديريت جديد، برقراري سود پايدار بود كه در چند سال اخير سود پايدار اين صندوق از دو هزار ميليارد ريال بيشتر نبوده است.
غندالي با اشاره به اينكه حوزه هاي مالي جذاب براي سرمايه گذاري از سوي صندوق مشخص شده است، گفت: اين حوزه ها به ترتيب اولويت عبارت بودند از نفت و پتروشيمي، نيروگاهي، داروسازي و معدن كه سرمايه هاي صنوق ذخيره را به سمت اين حوزهها هدايت كرد.
وي اظهار كرد: همزمان با اين موضوع كه بايد ماهانه 210 ميليارد ريال به خروجيها از صندوق پرداخت كنيم، در حوزه توسعه فعاليتها گام برداشتهايم چراكه در غيراين صورت صندوق دچار بحران ميشود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان با اشاره به اينكه به دنبال افزايش خدمت رساني به فرهنگيان هستيم، افزود: طرح صدر در قالب بيمه عمر اجرايي ميشود كه هر فردي ماهانه يك ميليون ريال سرمايه گذاري كرده و پس از 30 سال عضويت مبلغي را دريافت خواهد كرد و در حين خدمت نيز ميتواند از خدمات بيمهاي بهره مند شود.
غندالي افزود: در راستاي خدمات رساني، رفاه كارت و كارت اتكا به فرهنگيان عضو صندوق ارائه مي شود كه اكنون رفاه كارت نهايي شده و فرهنگيان عضو ميتوانند تا سقف يكصد ميليون ريال با نرخ صفر درصد و 10 ماهه از فروشگاههاي رفاه خريد كنند و در قالب طرح اتكا كارت، فرهنگيان عضو ميتوانند تا سقف 150 ميليون ريال و 36 ماهه با نرخ مصوب بانك مركزي از فروشگاههاي اتكا خريد كنند.
وي در خصوص فعاليتهاي صندوق ذخيره فرهنگيان در بخش بيمه بيان هم گفت: قراردادي با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا نظارت بر بيمه تكميلي فرهنگيان برعهده اين صندوق قرار گيرد و اكنون خدمات ارائه شده توسط شركت آتيه سازان حافظ به فرهنگيان را نظارت ميكنيم.
وي افزود: با پيگيري هاي به عمل آمده از سوي صندوق سعي شده تا بيمه سلامت و بيمه تكميلي فرهنگيان به بيمه معلم واگذار شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص خدمات درماني و بيمارستاني افزود:اين صندوق با برخي بيمارستانها به منظور ارائه خدمات رايگان به فرهنگيان قرارداد بسته كه اين مراكز عبارتند از مركز قلب تهران، پژوهشكده رويان و موسسه دهش پور، بيمارستان هفت تير در شهرري، بيمارستان سينا و بيمارستان الزهرا در تبريز، كه معلمان با دفترچه بيمه خدمات رايگان در اين مراكز دريافت ميكنند.
وي با بيان اينكه صندوق بابت پنج درصد مصوبه مجلس از دولت بالغ بر هفت هزار ميليارد ريال طلب دارد، افزود: براي دريافت اين مبلغ، طرح شكايت به ديوان عدالت اداري ارائه شده است.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار كرد: صندوق 20 سال است كه فعاليت خود را آغاز كرده و اگر قرار باشد آن را به نقد بگذارند، حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.
غندالي گفت: در برنامه دوم توسعه، آموزش و پرورش موظف به تأسيس صندوق ذخيره فرهنگيان شد تا فرهنگيان شاغل به عضويت صندوق درآمده و برابر پنج درصد از حقوق و مزاياي ماهانه آنها كسر و به اين صندوق واريز شود و در مقابل معادل آن از سوي دولت در بودجه ساليانه اختصاص داده شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: در تدوين قانون پنجم توسعه تشخيص داده شد كه به اختصاص سهم دولت نيازي نيست و اين موضوع در قانون برنامه پنجم لحاظ نشد و اكنون دولت اعلام مي كند از ابتداي سال 90 تكليفي براي تخصيص سهم به صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد.
غندالي افزود: فلسفه صندوق ذخيره فرهنگيان اين است كه اگر 100 تومان فرد پرداخت كند، 100 تومان نيز توسط دولت پرداخت شود و جذابيت صندوق به همين موضوع است.
وي بيان كرد: تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه تكليف كرده كه دولت بايد سهم خود را پرداخت كند و براين اساس نامهاي براي معاون اول رييس جمهوري ارسال شد تا از معاونت حقوقي رياست جمهوري پيگيري و سهم صندوق ذخيره از منابع مالي دولت تامين شود اما پاسخي دريافت نشد.
غندالي در ادامه با اشاره به اينكه هم اكنون نرخ بازدهي اين صندوق 26درصد است گفت: برنامه بعدي صندوق پيگيري سودآوري است. منابع مالي صندوق ذخيره فرهنگيان اكنون از محل واريزي اعضا، سهم دولت، واريزي داوطلبانه فرهنگيان عضو، وجوه تأمين شده از بانكها و اشخاص حقيقي و حقوقي البته با تأييد هيات امنا تأمين ميشود.
وي افزود: امسال چهار هزار و 500 ميليارد ريال به بازنشستگان خارج شده از صندوق پرداخت شد، در حالي كه ورود اعضا ماهانه 170 ميليارد ريال بود و با توجه به درصد دولت در هر ماه بالغ بر 380 ميليارد ريال بابت خروجيها از صندوق پرداخت مي شود.
وي گفت: براي باقيماندن بازنشستگان در صندوق معادل سرمايه آنها وام دو درصدي در اختيارشان قرار ميدهيم تا در صندوق باقي بمانند و 30 درصد آنها استمرار عضويت را پذيرفته و موفق به دريافت وام دو درصدي شدهاند.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اضافه كرد: اولين اولويت در اساس نامه صندوق ذخيره فرهنگيان توليد و افزايش سرمايه و ثروت براي تقويت توان مالي و معيشتي اعضا در دوران بازنشستگي است و دومين اولويت ارائه خدمات حداقلي در حين خدمت است. يعني به جز آنكه در پايان بازنشستگي به افراد سود پرداخت ميشود، در حين خدمت نيز به آنها خدمات رفاهي و تسهيلات ارائه شود كه اين بند در سال 92 به اساسنامه سازمان اضافه شد.
غندالي افزود: بهره وري مطلوب از سپرده گذاري اعضا و تشويق فرهنگيان شاغل و بازنشسته به فعاليتها از جمله مأموريتهاي بعدي صندوق ذخيره فرهنگيان است و معتقديم اين صندوق زماني به سود پايدار ميرسد كه برنامه استراتژي بلند مدت داشته باشد كه تاكنون در صندوق وجود نداشت.
وي گفت: در دولت گذشته سه هزار ميليارد ريال سهام به صندوق ذخيره اعطا شد كه اين سهام دامنه فعاليت صندوق را متفاوت كرد كه در حوزه هاي مختلف از جمله پتروشيمي، معدن و دام بابت بدهي دولت به صندوق اعطا شد. اما به دليل آنكه فرصت برنامه ريزي در آن زمان وجود نداشت و موج بازنشستگيها افزايش يافت، برخي سهام مناسب فروخته شد تا سود فرهنگيان بازنشسته پرداخت شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار كرد: يكي از برنامه هاي صندوق در زمان مديريت جديد، برقراري سود پايدار بود كه در چند سال اخير سود پايدار اين صندوق از دو هزار ميليارد ريال بيشتر نبوده است.
غندالي با اشاره به اينكه حوزه هاي مالي جذاب براي سرمايه گذاري از سوي صندوق مشخص شده است، گفت: اين حوزه ها به ترتيب اولويت عبارت بودند از نفت و پتروشيمي، نيروگاهي، داروسازي و معدن كه سرمايه هاي صنوق ذخيره را به سمت اين حوزهها هدايت كرد.
وي اظهار كرد: همزمان با اين موضوع كه بايد ماهانه 210 ميليارد ريال به خروجيها از صندوق پرداخت كنيم، در حوزه توسعه فعاليتها گام برداشتهايم چراكه در غيراين صورت صندوق دچار بحران ميشود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان با اشاره به اينكه به دنبال افزايش خدمت رساني به فرهنگيان هستيم، افزود: طرح صدر در قالب بيمه عمر اجرايي ميشود كه هر فردي ماهانه يك ميليون ريال سرمايه گذاري كرده و پس از 30 سال عضويت مبلغي را دريافت خواهد كرد و در حين خدمت نيز ميتواند از خدمات بيمهاي بهره مند شود.
غندالي افزود: در راستاي خدمات رساني، رفاه كارت و كارت اتكا به فرهنگيان عضو صندوق ارائه مي شود كه اكنون رفاه كارت نهايي شده و فرهنگيان عضو ميتوانند تا سقف يكصد ميليون ريال با نرخ صفر درصد و 10 ماهه از فروشگاههاي رفاه خريد كنند و در قالب طرح اتكا كارت، فرهنگيان عضو ميتوانند تا سقف 150 ميليون ريال و 36 ماهه با نرخ مصوب بانك مركزي از فروشگاههاي اتكا خريد كنند.
وي در خصوص فعاليتهاي صندوق ذخيره فرهنگيان در بخش بيمه بيان هم گفت: قراردادي با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا نظارت بر بيمه تكميلي فرهنگيان برعهده اين صندوق قرار گيرد و اكنون خدمات ارائه شده توسط شركت آتيه سازان حافظ به فرهنگيان را نظارت ميكنيم.
وي افزود: با پيگيري هاي به عمل آمده از سوي صندوق سعي شده تا بيمه سلامت و بيمه تكميلي فرهنگيان به بيمه معلم واگذار شود.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص خدمات درماني و بيمارستاني افزود:اين صندوق با برخي بيمارستانها به منظور ارائه خدمات رايگان به فرهنگيان قرارداد بسته كه اين مراكز عبارتند از مركز قلب تهران، پژوهشكده رويان و موسسه دهش پور، بيمارستان هفت تير در شهرري، بيمارستان سينا و بيمارستان الزهرا در تبريز، كه معلمان با دفترچه بيمه خدمات رايگان در اين مراكز دريافت ميكنند.